Yleistä kilpailuista

Kilpailut voidaan jakaa kahteen osaan. Sulkapalloliiton alaisiin ns. virallisiin kilpailuihin sekä alueellisiin epävirallisiin kilpailuihin. Sulkapalloliiton alaisiin kilpailuihin tarvitaan aina kilpailulisenssi sekä seuran jäsenyys. Tällaisia kilpailuja ovat kansalliset kilpailut, joihin kuuluvat myös Tähti-, Eliitti- sekä SM-kilpailut (ikäluokkamestaruudet).

Kansallisissa kilpailuissa voi olla myös juniori-, seniori- sekä harrasteluokkia.

Aluekilpailuja ovat mm. Lounasulan juniorikilpailut, Aluemestaruuskilpailut, Kesäyön turnaus sekä paikalliset harrastekilpailut. Näissä kilpailuissa ei tarvita lisenssiä.

Kilpailut järjestetään yleensä viikonloppuisin. Kansalliset kilpailut ovat yleensä kaksipäiväiset (la-su), ja joskus jopa kolmipäiväiset (pe-su). Lounasulan kilpailut ovat yksipäiväiset (la tai su).

Kysy seuran valmentajilta, mikä olisi sinulle sopiva kilpailu.

Kilpapelaajien pitää huomioida myös doping-säännöt. Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry:n KAMU -lääkehaku pohjautuu Maailman antidopingtoimisto WADAn kiellettyjen aineiden ja menetelmien luetteloon 2023, jonka mukaan lääkeaineet on luokiteltu kielletyiksi, ehdoin kielletyiksi ja sallituiksi. Mikäli käytät lääkkeitä, niin kannattaa käydä tutustumassa KAMU-lääkehakuun https://kamu.suek.fi/fi/